Urządzenie przeznaczone do zmiany prądu stałego

Co to jest falownik? W teorii falownik to urządzenie przeznaczone do zamiany prądu stałego na prąd przemienny o regulowanej częstotliwości wyjściowej. Będą to na przykład różnego typu przetwornice samochodowe.

         Często używa się nazwy falownika jako alternatywy dla przemiennika. Jest to na tyle powszechne, że sami producenci stosują te nazwy zamiennie. Jednak w rzeczywistości falownik jest tylko jednym z elementów przemiennika.

         Czym jest przemiennik częstotliwości? Przemienniki częstotliwości przetwarzają napięcie przemienne z sieci o stałej częstotliwości na napięcie stałe. Jest to krok do umożliwienia regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych. Stałe napięcie uzyskane przez przemiennik umożliwia wytworzenie napięcia o częstotliwości regulowanej. To z kolei zapewnia kontrolę momentu obrotowego silnika.

         Jeśli postanowisz obejrzeć schemat budowy przemiennika, zauważysz że na typowy przemiennik częstotliwości, na przykład Vacon, składa się kilka kluczowych elementów. Będzie nimi falownik, prostownik, układ sterowania, układ mocy, układ pośredni oraz układ nadzoru.

         Dlatego falowownik, a przemiennik to dwa różne urządzenia. Jednakże nazewnictwo tych dwóch przedmiotów jest tak silnie ze sobą kojarzone, że nikomu to nie przeszkadza.

         No dobrze, ale ile kosztuje taki przemiennik? No tak naprawdę, to zależy. Głównie zależy od jego parametrów, sposobu sterowania oraz stopnia zaawansowania. Proste przemienniki częstotliwości Vacon nabędziemy za kwotę kilkuset złotych. Jednak nowszego typu, bardziej zaawansowane modele będą już wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych.

         Jeśli się już zdecydujemy na zakup takiego przemiennika, to warto wiedzieć, czym się kierować podczas wyboru. Najpierw zwróćmy uwagę na dobór mocy nominalnej. Przemiennik częstotliwości musi posiadać taką samą moc nominalną, jak podłączany do niego silnik elektryczny. Gorzej jest, jeśli do jednego przemiennika chcielibyśmy podłączyć dwa, albo i nawet więcej silników. W tej sytuacji przeglądamy schemat lub tabliczkę znamionową wszystkich silników, odnajdując oznaczenia mocy nominalnej. Następnie sumujemy wynik i dodajemy około 20 procentową rezerwę. W ten sposób otrzymamy moc nominalną, którą powinien posiadać nasz przemiennik częstotliwości. No i kłopot rozwiązany, wcale nie było tak trudno. Jednak poza zastosowaniem warto zwrócić uwagę na jakość wykonania. Jakość wykonania daje precyzję. To dzięki niej możemy mieć większe możliwości ustawień danego silnika. Należy też mieć na uwadze fakt, że wybierając markowy produkt, zapewnimy sobie długi okres gwarancji. Ale które firmy są markowe? Warto zwrócić uwagę na takie firmy jak: ABB, Siemens, albo Lenze. To te firmy najczęściej są wybierane przez profesjonalistów.

         Jak zamontować przemiennik? Zanim postanowimy go zamontować przeanalizujmy schemat podłączenia przemienników do konkretnego typu silnika. Uzwojenia przemiennika częstotliwości podłączamy w tak zwany trójkąt bądź gwiazdkę. Bardzo istotne będzie również wprowadzenie do przemiennika parametrów pracy silnika. Wszystkie parametry pracy silnika odczytamy na tabliczce znamionowej. Bardzo prostą instrukcję obsługi w swoich przemiennikach przedstawia firma Vacon.

Może Ci się również spodoba